Blog
Blog update 21-05-2021
0226-395936Informatie en laatste nieuws, ontwikkelingen op het gebied van SEO, internetmarketing en zoekmachine Google.
Onze SEO specialisten geven u graag advies, èn wat wij voor uw bedrijf of organisatie hierin kunnen betekenen!
SEO ( search engine optimization ) of SEA ( search engine advertising ) belangrijk voor ieder bedrijf!
✓ Wat is een Blog?
• Een blog is een website waar je met regelmatig nieuwe informatie aanbied in de vorm van berichten plaatst.
• De inhoud dient actueel en informatief te zijn voor uw doelgroep en wordt ook wel content genoemd.
• Het blog artikel / bericht wordt een blogpost genoemd.
✓ Waarom is een blog belangrijk?
• Een goede zakelijke blog bevat altijd relevante actuele informatie voor uw doelgroep.
• Dit zal resulteren in meer website bezoekers en meer autoriteit als auteur binnen uw branche.
• Positief effect op uw Google ranking, gezien Google houdt van relevante actuele informatie en content.
• Een blog kan ook uw website autoriteit verhogen en op termijn positief bijdragen in Google serp.
✓ Wat is een blogger?
• Een blogger, de oorspronkelijke term van een blog is een weblog.
• Een blog betekent een online publikatie veelal een redactionele tekst of artikel over een bepaald onderwerp.
• Maar het kan ook een brede groep bedienen denkt u gewoon aan nieuws.
• Door periodiek te publiceren op een website verkrijgt deze meer autoriteit en bezoekers.
✓ Wat zijn kenmerken van een Blog?
• Een duidelijk kenmerk van een blog dat deze periodiek wordt voorzien van actuele informatie.
• Er zijn diverse categorien mogelijk van persoonlijke en algemene publieke verslagen als ook productinformatie.
• Veel voorkomende items zijn politiek, zakelijk, product- en branche informatie als ook sport, nieuws en religie.
✓ Laatste post
Google Bert rankingalgoritme
Het rangschikkingsalgoritme BERT is gebaseerd op een zelfontwikkelend neuraal netwerk. Het moet zoekresultaten voorstellen die relevant zijn voor de gebruiker door een beter begrip van natuurlijke taal. BERT legt geen strafpunten op voor je website. Het helpt om klanten aan te brengen die waarschijnlijk belangstelling kunnen hebben voor uw activiteit, waardoor uw conversie verbetert en uw bouncepercentage tot een minimum beperkt wordt.
Nieuwe Google Core Update Mei 2021
Google heeft besloten om grote updates 6 maanden voor de uitrol naar buiten te brengen. Een zeer belangrijke update zal in Mei 2021 worden uitgerold met de naam Google Page Experience Update. Dit betekent de de gebruikerservaring of in goed engels user experience een belangrijk onderdeel zal zijn binnen het algoritme van Google en gerelateerd de ranking van iedere website. Hiermee wordt zoals verwacht de gebruiker nog meer centraal gesteld. Onvriendelijke websites voor de gebruiker zullen organisch minder goed worden gepositioneerd ( SERP ) wat staat voor search engine ranking position.
Wat is Page Experience? De ervaring die iedere gebruiker of website bezoeker heeft wanneer hij/zij een website bezoekt. Allereerst wordt de website laadtijd een meer belangrijke factor. Ook de navigatie menustructuur in zowel desktop als mobiel ( responsive ) dient gebruiksvriendelijk te zijn. Zie onderstaande aspecten ...
( LPC ) Largest Contentful Paint: De laadtijd waarmee de meeste inhoud van de pagina wordt getoond en dient maximaal 2.5 seconden te zijn.
( FID ) First Input Delay: Hoe snel reageert een client browser op acties zoals navigatie als database response etc. ( Maximaal 100 Ms ).
( CLS ) Cumulative Layout Shift: De stabiliteit van een webpagina waarmee wordt bedoeld dat inspringende elementen, lees wisselende content Zal niet bijdrage in uw ranking.
Mobile-Friendly: Websites die niet optimaal voor mobiele gebruikers zijn ingericht ook wel responsive genoemd zullen sterker worden afgewaardeerd dan eerder het geval was.
Tot slot zullen websites zonder geldig SSL certificaat, HTTP in plaats van HTTPS ook worden afgewaardeerd door het aangepaste Google algorime.
Popup ads: Een intrusive interstitial zijn popup ads die met name voor mobiele gebruikers de laadtijd verhoogt of erger content blokkeert wordt in de nieuwe Google Core Update van Mei 2021 afgestraft omdat popup ads in het geheel niet bijdragen aan een goede user experience.
MOZ UPDATE - Domain Authority 2.0
Op 5 Maart 2020 wordt er een zeer belangrijke update bij Moz uitgerold die zonder twijfel de ranking van Google de weken na 5 maart zal beinvloeden. De methodiek van de domein autoriteit waardering zal nog meer toezien van de relatie tussen de backlinks en website in een zelf-lerend strenger algorime. Dit zal betekenen dat o.a. spammy links en lage kwalitatieve content in relatie tot uw website nog meer invloed zal hebben op uw da score. Een lagere score betekent niet per definitie een lagere ranking omdat dit in relatie staat tot uw online concurrenten. In het bepalen van de Google ranking is de MOZ DA een belangrijke factor maar zeker niet alles bepalend.
✓ Read more » Domain authority 2.0
Schrijf kwalitatieve artikelen ook t.b.v. het versterken van uw linkprofiel! Schrijf nooit géén artikelen die geen enkele meerwaarde hebben voor de bezoeker, dit geldt voor zowel de artikelen binnen uw website maar niet in de laatste plaats ook externe posts die verwijzen naar uw site? Te vaak zien wij dat de teksten worden volgestouwd met zogenaamde keyword stuffing termen zodat men denkt dat zoekmachines hier positief op waarderen. Dit is absoluut niet meer het geval het algorime onderkent deze verkeerde methodiek en zal de ranking alleen maar afwaarderen. Ons advies bij het schrijven van seo teksten is eenvoudig! Schrijf een artikel die je in gedrukte uitgaven zoals krant of vakblad ook zal presenteren. Dus op een natuurlijke leesbare wijze, indien het onderwerp ( Lees keyword ) 1 a 2% in de tekst voorkomt is voldoende.
Linkbuilding tips inzake gebruik van anchor teksten Net zoals bij veel aangeboden diensten en artikelen is ook enorm veel kwaliteit verschil in link aanbieders. Een link plaatsing waar je weinig voor hoeft te doen blinkt doorgaans niet uit in kwaliteit. Blog omgevingen waarbij je een eigen user account moet verkrijgen hebben meer autoriteit waarden in de ogen van zoekmachines. Het versterken van je linkprofiel betekent ook diversiteit in goede anchor tekst omschrijvingen, te vaak laat men zich verleiden tot een enkele anchor term die op alle blogs zijn terug te vinden. De vraag mag je dan stellen hoe organisch kan dit zijn? Letwel: Wat vandaag nog wordt geaccepteerd of in ieder geval nog niet wordt afgestraft betekent niet dat bij de volgende Google update nog wordt gewaardeerd. Kortom ga voor kwaliteit ten dienste van de website bezoeker uw doelgroep en ja, dat betekent werk aan de winkel!
Kopen van Backlinks verstandig? Linkbuilding is verstandig maar doe dit stapgewijs en uitsluitend handmatig / organisch waarbij iedere backlink post moet worden ondersteund door goede content die relatie houd met het verwijzende link! Zorg altijd dat de autoriteit en betreffende website goed is en deze meerwaarde heeft voor de internet bezoeker. Maak altijd een nieuwe unieke tekst voor iedere post dus geen teksten die u dupliceerd in overige posts. Dit is inderdaad veel werk, maar zal leiden tot een betere ranking en waardering door zoekmachines.
Tier 1 backlinks heeft dit nut? Een Tier 1 of Tier 2 backlink wordt veelal toegepast via software dit automatisch links genereren. Dus achter een gecreerde backlink naar uw website wordt tevens aanvullende links gegenereerd naar deze link url. Maak nooit gebruik van dit soort SGA software, deze wordt al snel door Google onderkend en de links zijn van slecht kwaliteit en niet organisch ( Black hat seo techniek ! ). Als je al Tier 1 links wilt toepassen waardoor uw post sneller wordt geindexeerd is het credo organisch!! Maak hiervoor ook een goede omschrijving die relatie houdt met het onderwerp en niet alleen een goede anchor tekst omschrijving!
Profile links of post wat ontbreekt? Er zijn diverse platvormen waar je je kunt aanmelden of deze worden door link aanbieders voor uw aangemaakt! De meest bekende zijn uiteraard de social network platformen zoals Facebook, Pinterest, Linkedin, Instagram, twitter maar hiernaast ook anderen. Als deze voor uw bedrijf worden aangemaakt door een backlink aanbieder met een prachtige link naar uw bedrijfssite dient u nog een volgende te doen om deze profile links echt waarde mee te geven en deze niet worden gezien als spammy links. Login bij ieder platform en controleer uw gegevens inzake bedrijfsnaam / contact gegevens, adres gegevens veelal toevoegen van eigen avatar afbeelding en wederom zorg voor een uitgebreid bedrijfsprofiel die gaan over uw diensten en specifiek artikel! Na enkele weken of maanden kunt u iedere afzonderlijke profile link voorzien van enkele tier 1 links ( Letwel enkele ). Dit verstevigd de autoriteit van de (profile)link en verhoogt hiermee de linkjuice inzake DA/PA/TF/CF naar uw site! Eveneens verhoogt de tier 1 een snellere indexering bij zoekmachines. Wij komen regelmatig tegen dat bedrijven backlinks hebben aangekocht site met hoge reputatie score maar deze accounts niet worden geindexeerd omdat deze niet zijn geintegreerd in een goede omgeving! Kortom daar heb je niets aan! Het verhaal is het zelfde als de presentatie van je eigen site, deze moet waardevol zijn voor de bezoeker niet links gebruiken om zoekmachines oneigenlijk te manipuleren. Daarom worden blogs door zoekmachines meestal als waardevol gezien opdat je steeds nieuwe informatie aanreikt aan de bezoeker. U schrijft tenslotte ook niet steeds het zelfde bericht op je blog, geldt ook in papieren uitgaven? Zult u een abonnement bij een krant of tijdschrift nemen als u telkens of voor een groot deel de zelfde berichten en nieuws hierin terug vindt? Het zelfde geldt voor nieuws en informatie op Internet, deze moet nieuw, verrijkend, waardevol en meerwaarde hebben!
Image metadata ( JPG / JPEG ) De meeste mensen en seo bedrijven weten niet dat je metadata binnen een jpg/jpeg image kan toevoegen en/of bewerken. In de metadata kan je een title en korte beschrijving meegeven maar nog belangrijker de longitude latitude coördinaten ( Lengte en breedte graad ). Deze coördinaten zijn zeer belangrijk omdat de lokatie van die coördinaten de voorkeurs ranking bij google bepalen. Wanneer u als bedrijf lokaal of regionaal actief bent hanteer dan de coördinaten van uw eigen adres, anders een plaats of regio die voor uw organisatie belangrijk is.
Google penalty terwijl domein autoriteit en trust flow 30+ zijn! Hoe kan dit? Afgelopen week melde zich een potentiëe klant waarbij de ranking volledig was ingestord. Er viel wel het een en ander om de website aan te merken maar niet voldoende voor deze onstane situatie. Een Google zoekopdracht op uitsluitend de naam van de domein zonder de extentie resulteerde in slechts een ranking positie 20. Normaal gesproken zou de ranking gewoon nummer 1 moeten zijn, dus was het onverkort duidelijk dat er sprake is van een Google penalty!!
De analyse vervolgens stapgewijs op allerlei verschillende metrics waarde losgelaten. Als eerste check de metrics waarde inzake: DA, TF, CF geverifieerd en die waren zelfs prima te noemen zeker voor een Nederlandse website. De trust flow geeft de aanpalende relatie aan tussen website en backlink url's en normaal gesproken, dus vervolgens de backlinks in beeld gebracht. Toen kwam het lek al spoedig boven water, de 9691 backlinks waren voor slecht 5% van goede kwaliteit en dus 95% van laag autoritatieve websites afkomstig.
Doordat de anchor text voor iedere backlink de vermelding van het website adres was opgenomen bleef er wel een relatie factor aanwezig tussen website en backlink waardoor de trust flow een zeer goede waarde meekreeg. Uiteraard was het ons bekend dat de kwaliteit van de backlinks autoriteit belangrijk was, maar nog in belangrijkere mate dan je mag veronderstellen gezien de autogangswaarden van DA / TF uitstekend zijn. Hier was echt sprake van blackhat linkfarming, wat wel heeft geresulteert in een Hoger DA en TF maar vervolgens wordt dit voordeel onderuit gehaald door de afstraffing van Google.
De Majestic trust flow wordt steeds belangrijker als ranking factor. Deze TF waarde geeft aan in hoeveel relatie er bestaat tussen de backlinks en de inhoud van uw website. Betekent als voorbeeld dat nietszeggende backlinks van bijvoorbeeld russisch of chinese websites uw trust flow waarde enorm kan reduceren wat ook de autoriteit van uw website negatief zal beïnvloeden! Zorg altijd dat de backlink van derden partijen relatie houd met uw topics op uw website, door goede tekstuele posts en backlink anchor waarin het onderwerp wordt vermeld. Dupliceer geen teksten voor andere posts, maar schrijf altijd een unieke tekst van minimaal 300 woorden maar bij voorkeur 500+. De backlink hoeft niet per definitie te verwijzen naar uw root domain, maar kan ook een verwijzing zijn naar een sub url. Het is altijd goed om een mix te maken 50% van de backlinks naar uw root domain, en de overige 50% backlinks verdelen over de belangrijkste onderwerpen ( sub url's ).
Optimaliseer je robot.txt file door je xml sitemap hierin op te nemen Voorbeeld de regel: sitemap: https://wwww.httpmarketing.nl/sitemap.xml. Letwel een xml sitemap tot maximaal 50000 url's, anders dient u deze op te splitsen in meerdere xml sitemaps.
Gebruik je de Yoast SEO plug-in voor WordPress? Fix de bug! Na een update van de Yoast SEO-plugin voor WordPress is een grote bug ontstaan die betrekking heeft op bijlage-url’s. Dit heeft mogelijk gevolgen voor je rankings in Google. In dit artikel zal ik er meer over vertellen en uitleggen hoe je deze bug zo snel mogelijk oplost.
Wat houdt de bug in? De bug is ontstaan na een update van de Yoast SEO-plugin op 6 maart 2018. Deze bug heeft alles te maken met bijlage-url’s. Wanneer je in WordPress een afbeelding toevoegt, wordt er ook een aparte bijlage-url gecreëerd voor elke afbeelding. Dit komt erop neer dat elke afbeelding een eigen url heeft. Normaal gesproken verhelpt de Yoast SEO plug-in dit, doordat de optie Redirect bijlage-url’s naar de bijlage standaard aangevinkt is met Ja. Deze url’s (met alleen een afbeelding) worden dan automatisch geredirect naar de pagina waar deze afbeelding staat. Maar door een update is deze instelling overschreven en overgezet naar Nee, waardoor de bug is ontstaan.
Waarom is dit nu schadelijk? Door deze bug worden afbeeldingen niet meer geredirect naar de pagina waar ze op staan, maar worden ze door Google als aparte url’s geïndexeerd. Het gevolg hiervan is een enorme hoeveelheid extra pagina’s van lage kwaliteit in de index. Hierdoor kunnen websites te maken krijgen met Panda-achtige problemen. Panda is een update van Google die websites van lage kwaliteit ontmoedigt en websites van hoge kwaliteit beloont. Dat zou door deze bug een probleem kunnen zijn/worden en daarom is het ook belangrijk dat deze zo snel mogelijk hersteld wordt. Bron: Frank watching
Data lek?? Wanneer je in de robot.txt file een disallow opgeeft voor een bepaalde map ( betekent geen toegang voor bot en google bots ) deze dan ook niet dient te worden geindexeerd door zoekmachines! Maar wat blijkt? Wanneer deze url's worden gelinkt vanuit andere webpagina's of websites deze alsnog door Google wordt geindexeerd en data van webpagina op straat ligt!
✓ Toelichting
Deze blog is voor een ieder die meer wilt weten over trends en onwikkelingen die te maken hebben met Internetmarketing. Wie heeft last van deze bug? Iedereen met een WordPress-website die gebruik maakt van de Yoast SEO plug-in kan getroffen zijn door deze bug. Je moet handmatig controleren of dit het geval is.
Onderwerpen waaronder met name SEO en Google krijgen in onze blog extra attentie. Gebleken is dat bezoekers van onze site graag inzicht willen verkrijgen in de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van Google en SEO.
Overige onderwerpen naast zoekmachine optimalisatie en Google zullen ook in de blog worden vermeld. Wij streven er naar wekelijks minimaal een interessante post te plaatsen en zodoende deze blog waarde naar bezoekers te garanderen!